top of page

VISIOner

I 1959 åbnede Herluf Kamp Larsen Montmartre i St. Regnegade 19A i København i 1959. Her blev der spillet det, der dengang var ”moderne jazz”, og her kom såvel talenter som tidens største internationale stjerner på jazz-himlen og var med til at give stedet dets ry. Montmartre flyttede senere i 1976 til Nørregade i København under tre forskellige ejere, bl.a. den navnkundige ”Jazz-Kaj” (Sørensen) og senere Anne Linnet.  Også her kom de store stjerner – samtidig med at stedet i weekenderne, efter koncerterne, drev et af byens mest populære natdiskoteker. Stedet lukkede imidlertid i 1995 og en epoke var slut – for en stund. 

 

I 2010 tog iværksætteren og mediemanden Rune Bech initiativ til at genåbne Jazzhus Montmartre og har siden været drivkraft bag det sammen med bestyrelsesformand Michael Christiansen.

 

Montmartre i sin tredje reinkarnation er selvejende. Den juridiske ramme er således en non-profit fond, hvis formål er at videreføre og udvikle det legendariske spillested. Fonden ejer driftsselskabet, som driver spillestedet og fondens vedtægter beskriver mål og midler. Det er fondens ønske at skabe rammerne for at publikum i alle aldre fortsat kan møde jazzmusik af højeste kvalitet – herunder at danne rammerne for nye talenter. Samt at de bedste musikere fra ind- og udland kan mødes i de legendariske lokaler for at inspirere publikum og hinanden, så jazzen forbliver levende og bliver ved med at have nutidig relevans.

1

kunstnerisk fyrtårn

Vi stræber efter at være et nationalt fyrtårn for jazzen. I Montmartre kan man møde de dygtigste danske og internationale jazzmusikere i smukke og udfordrende sammenhænge. Her mødes nyt og gammelt, og jazzens fortid møder nutiden samtidig med, at vi proaktivt giver plads for fremtidens jazzformer.

2

faciliterer menneskers møde med hinanden i en varm atmosfære

Vi formidler jazzens væsen og historie i en sammenhæng der gør den nutidig og relevant i den tid vi lever i. Vores fokus er, at sikre publikums oplevelser i intime rammer, med en særlig intensitet og autenticitet i oplevelsen, som et modspil til digitalisering og fremmedgørelse. Vi ønsker at Montmartre skal præges af en hjertevarm og imødekommende atmosfære, som et fristed i en travl og digital verden.

3

præsenterer nye talenter og bidrager til udviklingen af den næste generation af musikere

Vi finder nye talenter og give dem plads og muligheder på vores scene. For os er morgendagens talenter afgørende for at sikre jazzens udvikling og relevans ind i vores tid, for kontinuerligt at forny jazzens udtryk.

4

præsenterer nye udtryk i jazzen

Vi viser mod og udsyn til at præsentere nye former for jazz, herunder også genrer, der er inspireret af jazzen, men samtidig tør bryde med den og udvikle dens udtryk. Vi ønsker at gå foran og vise vejen for, hvad jazzen kan og hvor den er på vej hen. Jazzen har tidligere inspireret både Hip Hop og metalgenrens udvikling, og vi tror på, at fremtidige nye genrer vil udspringe af inspiration fra jazzen.

5

frivillighed

Vi vil frivilligheden og det fællesskab der skabes omkring musikken. Vores frivillige er en vigtig del af det daglige arbejde med at skabe rammerne for den enkelte koncert. Men de er også bærere af den særlige Jazzhus Montmartre-ånd, som både musikere og publikum til sammen er med til at skabe i vores særlige hus. De er en central og uundværlig del af oplevelsen hos os.

6

inviterende

Vi ønsker at åbne jazzen i forhold til omverdenen og skabe rum for nye publikumsgrupper. Det gælder ikke mindst grupper som ikke tidligere har set sig selv i en jazzklub. Vi ønsker at blive oplevet som åbne og inviterende i vores formidling af hvad jazzen er, hvad den kan, og hvor den er på vej hen.

7

gæstekuratorer

Vi inviterer til samarbejde om booking af nye talenter og nye formater, ved at invitere gæstekuratorer fra de forskellige miljøer hvor den nye og også eksperimenterende jazz bobler. Gæstekuratorerne skifter hen over året, så vi sikrer at vi er i evig bevægelse. Montmartre samarbejder med gæstekuratorerne, så vi faciliterer samarbejdet med de forskellige miljøer, hvor det er nødvendigt, og ikke mindst sikrer kvaliteten i gæstekuratorernes programmer.

8

børn og familier

Vi arrangerer projekter for børn, unge og familier, så nye generationer bliver præsenteret for musikken. Alt for få børn oplever den levende musik, og det er vigtigt for os, at eksponere børn for det indtryk og den særlig effekt som musik har på sanserne. Vi har derfor fokus på, ud over koncerter for børn og familier i vores egne lokaler, så er vi medarrangører af workshops og koncerter ude i daginstitutionerne i et samarbejde mellem personalet og musikerne. På den måde når vi børn, som ikke ellers møder for musikken.

9

unge og samarbejder med uddannelsesinstitutioner

Vi møder de unge ved at lave workshops sammen med dem og deres uddannelsesinstitutioner. På den måde præsenterer vi dem for jazzmusikken i relevante rammer, og hvor der vil være fokus på både oplevelsen, det historiske og gerne en lyst til selv at deltage i jazzen. Forløbene afsluttes med en koncert for dem i Montmartres unikke og intime lokaler, så de oplever hvad musikken kan sammen med publikum på koncertstederne.

10

koncerter ude af huset

Da vores historiske lokale kun kan rumme op mod 100 koncertgæster, indgår vi i samarbejde med andre, som har lokaler der egner sig bedre til flere publikummer og samtidig kan fastholde en høj kvalitet i koncertlyden. Vi indgår også samarbejde omkring koncerter uden for hovedstadsområdet, så jazzen formidles lokalt i andre dele af landet

bottom of page